Как да запазим перфектни мерките си на празничната маса

10 здравни и диетологични съвета от специалистите на Дипломатическа клиника "Мона Лиза"

Най-светлите празници в християнския календар вече започват. Бъдни вечер и Коледа са дните, в които забавяме напрегнатото ежедневие и се потапяме в уюта на подготовката за празника. Работният календар отстъпва място на приготовлението на традиционни блюда, а срещите със семейството и близките са очаквани с трепет и нетърпение. Отдаваме се на уюта на традиционно меню, с което да зарадваме гостите, които ще посетят дома ни. Това е времето, в което строгите пости приключват, а празничната трапеза и наздравиците взимат превес над въздържанието.

 

Мъдреците казват: "Не е важно колко килограма ще качиш между Коледа и Нова година, важното е да не ги задържиш между Нова година и Коледа.”

 

Ние в Дипломатическа клиника „Мона Лиза“ сме приготвили 10 ценни съвета, за да се чувствате добре, да не качвате излишни килограми и да се наслаждавате на празника с удоволствие и радост.

 


1. Нека бъдем честни, храната няма да свърши нито по Коледа, нито в новогодишната нощ. Придържайте се към режима, който сте спазвали през цялата година, и не се отпускайте само защото се намирате на празничната трапеза.


2. Проблемът с преяждането по празниците започва много преди самото хранене - а именно, още с планирането и пазаруването. Всеки иска богата, пищна и запомняща се трапеза, но нека тази година я отрупаме с истински важните неща - добро настроение, усмивки и време за близките ни. Защото празникът не е около масата, а в сърцата ни.


3. Изберете внимателно какво ще приготвите и пазарувайте по списък. Пригответе малки количества от любимите си храни, като следвате принципа "качество пред количество". Старайте се в менюто да преобладават храни като плодове, зеленчуци и пълнозърнести храни. Богатите на фибри храни засищат бързо, като същевременно не са твърде калорични.


4. Спазвайте и уважавайте традициите, но уважавайте и тялото си. Колкото и изобилна да е празничната трапеза, изяждането на толкова много различни храни наведнъж ще доведе до дискомфорт, тежест и гузна съвест. Сервирайте малки порции в малки чинии.


5. Дъвчете бавно, наслаждавайте се на всяка хапка. Добре е храната да достига до стомаха на малки порции, за да може преработката й да бъде по-лесна за организма.


6. Използвайте подправки, които подпомагат храносмилането - джинджифил, семена от копър, кимион, кориандър, куркума.


7. Превърнете приготовленията в празник. Украсете дома и трапезата си. Забавлявайте се


8. Алкохолът повишава апетита. Добре е да го имате предвид преди наздравиците. През целия ден пийте вода. Между храненията пийте чай за подобряване на храносмилането (вижте рецептата в края на статията).


9. Бъдете особено внимателни, ако сте били на дълъг пост. Включвайте постепенно животинските храни.


10. След празниците е добре да се направят разтоварващи дни, за да може организмът да се детоксикира. Трябва да се поемат много течности, плодове и зеленчуци под всякаква форма. Предпочитани зеленчуци са зеле, моркови, чушки и цвекло. Хубаво е те да бъдат обагрени във всички възможни цветове, защото по този начин организмът приема всички витамини, минерали и антиоксиданти. Ако направите това между Коледа и Нова година, ще загубите последните един или два килограма, които сте качили по време на празниците.


 

Експертите на Дипломатическа клиника "Мона Лиза“ - д-р Силвия Паскалева и.д. и Весела Петрова, са в готовност да ви предоставят индивидуализирана програма за здравословно хранене, красиво и дълголетно тяло. Запишете си час за консултация с тях, като посетите централата ни на адрес София, ул. „Елемаг“32, като ни пишете в раздел "Контакти“ на нашия сайт или като се свържете с нас на телефони 0700 31025 (без допълнителни импулси), 0889 300 777 и 0884 666 655.

 

Очаквайте скоро и безплатната ни Разтоварваща програма, изготвена специално от нашия нутриционист Весела Петрова!

 

ЧАЙ ЗА ПОДОБРЯВАНЕ НА ХРАНОСМИЛАНЕТО

 

1/2 ч.л. кимион /цели семена, смлени преди приготвянето на чая

1/2 ч.л. кориандър /цели семена, смлени преди приготвянето на чая

1/2 ч.л. семена от копър /цели семена, смлени преди приготвянето на чая

1/2 ч.л. куркума

1 см пресен корен от джинджифил или 1 ч.л. джинджифил на прах

1 л вода

 

Сложете водата в тенджера на котлона. Добавете подправките след като заври и намалете котлона. Оставете да къкри 4-5 минути и прецедете готовия чай. Налейте в стъклена бутилка. Най-добре е чаят да се пие горещ.

 

Ето и малко повече информация за подправките:

 

Корен от джинджифил – отличен регулатор на храносмилането, премахва гаденето, повръщането и газовете в червата. Има добре изразено противовъзпалителното действие, влияе благоприятно при простудни заболявания, облекчава мускулните и ставните болки, главоболието. Притежава антибактериални и противовирусни свойства и за кратко време спира развитието на инфекции като действа като естествен антибиотик.

 

Семена от Копър – една от най-изпозлваните подправки за добро храносмилане. При някои народи има традиция семената от копър да се дъвчат в края на всяко хранене, за да се улесни храносмилането.

 

Кимион – подпомага храносмилането и естествените детокс процеси в тялото. Подпомага дейността на панкреаса и разграждането на протеините. Намалява образуването на газове и стомашни крампи. Може да помогне за по-пълноценното усвояване на минералите от храната.

 

Кориандър – има успокояващ ефект върху храносмилателния тракт. Притежава детоксикиращи и хилиращи свойства. Има стимулиращ ефект върху дейността на жлъчката, черния дроб и бъбреците, а повишената им секреция обяснява изхвърлянето на токсините.

 

Куркума – притежава противовъзпалителни, антибактериални и антисептични свойства, подобрява храносмилането. Пречиства черния дроб и целия организъм, притежава антиоксиданти и затова има и антиканцерогенни свойства.